دانلود فیلم Cloud Atlas 2012 با لینک مستقیم و رایگان

Movie VoV


دانلود فیلم و سریال های روز جهان – ویکی پدیا هنر هفتم



سازنده


بازیگران


تریلر


موسیقی متن


کمپانی ها



Cloud Atlas 2012 BRrip 1080p

داستان فیلم Cloud Atlas 2012: سیاحتی از اینکه چطور اعمال انسان ها در گذشته، حال، و آینده بر یکدیگر اثر گذاشته و می گذارند. تغییر شخصیت از یک قاتل تا یک قهرمان و حرکتی از سر مهربانی که در گذشت قرن ها الهام و پایه یک انقلاب می شود…

ویکی پدیا | نقد | جوایز | دانلود | IMDB: 7.5/10 | Metacritic: 55/100


Cloud Atlas 2012

معمایی | درام | علمی تخیلی +17آلمان |  26 October 2012
کارگردان:  Lana Wachowski | Andy Wachowski | Tom Tykwer
ستارگان: Halle Berry | Halle Berry | Tom Hanks
جوایز: نامزد 1 گلدن گلوب. برنده 16 جایزه و 73 نامزد دیگر. بیشتر

لینک های دانلود


زیرنویس

wikipedia

کلاود اطلس (به انگلیسی: Cloud Atlas) یا اطلس ابر محصول ۲۰۱۲ از آلمان فیلمی علمی تخیلی نوشته شده، تولید شده و کارگردانی شده توسط اندی و لانا واچوسکی و تام تیکور است. این فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام از دیوید میچل است.

فیلم ارتباط، ویژگیها و شباهت انسان‌های مختلف رادر شش عصر متفاوت به تصویر می‌کشد. عبارت اطلس در میتولژی یونانیان نام یکی از گروه جباران است که با خدایان نافرمانی آغاز کردند، آنگاه خدایان اطلس را بدان کیفر دادند که آسمان را بر سر و شانه‌های خویش حمل کند و پرسیوس را بر وی رحمت آمد و او را بکوه‌هایی انتقال داد وکوه‌های مزبور همان جبال اطلس است که بدین سبب بنام وی خوانده شده است؛ و در قرن ۱۶ م؛ که در اروپا کتب جغرافیا با نقشه انتشار یافت صورت اطلس را بر پشت جلد کتب مزبور ترسیم کردند در حالی که کرهٔ زمین را حمل می‌کند و از آن پس کتب مشتمل بر نقشهٔ جغرافیا را اطلس خواندند.

داستان

فیلم شامل فیلمنامهای که از ۶ داستان مجزا در ۶ مقطع زمانی متفاوت نوشته شده است.

سال ۱۸۴۹... سفری بر امواج دریا؛ از جزایر اقیانوس آرام تا سان فرانسیسکو

سال ۱۹۳۶ کمبریج، شاهکار بدنام

سال ۱۹۷۳ سانفرانسیسکو- حقیقت پر هزینه

سال ۲۰۱۲ لندن – قتلی تأثیر گذار

سال ۲۱۴۴ سئول – انقلابی متفاوت

۱۰۶ سال پس از پایان دنیا – اینک آخر الزمان

نقدها

داستان تو در تو و فلسفی فیلم نقدهای متفاوتی را بر انگیخته است. برخی منتقدین فیلم را راوی و مبلغ اصول مدرنیسم و تمدن غرب می‌دانند: "موضوع و مضمون فیلم اطلس ابر دربارهٔ نضج و اصل مدرنیسم است. از این روست که در زمان‌ها و مکان‌هایی خاص رخ می‌دهد: اقیانوس آرام و سفرهای دریایی (با اشاره به داروین) در عصر روشنگری (رنسانس)، اسکاتلند و انگلستان خانهٔ رشنالیسم و مدرنیسم، آمریکای آرمان شهر (اوتوپیا) و کره جنوبی سرزمین فتح شده مدرنیسم."[۱]

دیالوگ‌های منتخب

۱- زندگی‌هایمان برای خودمان نیستند، از شکم مادر تا لحظه مرگ به دیگران محدود هستیم، در گذشته و آینده؛ و با هر بدی و هر خوبی آینده‌مان رو از نو می‌سازیم.

۲- بیرون، دانه‌های برف روی سقف‌های سنگی می‌نشینند، مثل «سولزنیتسین» که توی ایالت «ورمنت» زجر می‌کشید، منم باید تو دوران تبعیدم سخت کار کنم، ولی برخلاف «سولزنیتسین»، نباید تنها باشم.

۳- آزادی، ارمغان پر سر و صدای تمدن ماست، اما فقط آنهایی که ازش بی‌بهره بودن، بیشترین آگاهی رو نسبت به آن داشته‌اند.

۴- باور را مثل عشق یا ترس، باید فهمید، همانطوری که نظریه نسبیت رو می‌فهمیم. دیروز زندگی من به یه سمت بود، امروز به یک سمت دیگر است، دیروز باور نمی‌کردم که هرگز بتوانم کاری را که امروز کردم انجام بدهم. نیروهایی که معمولاً زمان و مکان رو دگرگون می‌کنند، می‌توانند تصورمان از خودمان تغییر بدهند، این نیروها سال‌ها قبل از وجود ما شروع شدن و بعد ما ادامه خواهند داشت. زندگی و انتخاب‌هایمان مثل برخوردها درنظریه کوانتوم، لحظه به لحظه درک می‌شوند و اهمیت دارند. در هر مرحله، هر برخورد، می‌تواند ما را به مسیری دیگر سوق دهد.

۵- همه حد و مرزها قراردادی و منتظر تغییر هستند، همه قراردادها می‌توانند شکسته شوند، در صورتی که یک نفر بتواند این را بفهمد.

۶- توی این جهان یه نظم طبیعی وجود داره و کسایی که بخوان تغییرش بدن، عاقبت خوبی ندارن. این جنبش هیچ وقت به جایی نمی‌رسه و نابود می‌شه، اگه بهشون ملحق بشین، شما و تمام خانوادتون از هم دور می‌شین، بهترین حالت اینه که مثل یه پَری زندگی کنی که بهت سیلی و کتک می‌زنن. بدترین حالت اینه که سنگسار بشی یا به صلیب کشیده بشی؛ و برای چی؟ برای چی؟ مهم نیست چی کار می‌کنی، چون این کار بیشتر از یه قطره کوچیک تو اقیانوس بیکران نیست.

- آیا اقیانوس چیزی به جز تعداد زیادی قطره است؟

فهرست جوایز و نامزدی‌ها
مجری بخش جایزه نامزد(ها) نتیجه
Alliance of Women Film Journalists بهترین ویرایش Alexander Berner نامزدشده
Movie You Wanted to Love But Just Couldn't Cloud Atlas
Art Directors Guild Awards[۴] بهترین طراحی تولید در فیلم فانتزی Hugh Bateup and Uli Hanisch
Austin Film Critics Association Awards[۵] بهترین فیلم Cloud Atlas
ده فیلم برتر برنده
بیشترین امتیاز تام تیکور, Johnny Klimek, and راینهولد هایل
Bavarian Film Awards Best Production استفان آرنت
Black Reel Awards Best Actress هلی بری نامزدشده
Boston Online Film Critics Association Awards[۶] ده فیلم برتر سال Cloud Atlas برنده
Central Ohio Film Critics Association بیشترین امتیاز Tom Tykwer, Johnny Klimek and Reinhold Heil نامزدشده
Chicago Film Critics Association بهترین ویرایش فیلم Alexander Berner
Costume Designers Guild Awards برترین فیلم فانتزی Kym Barrett and Pierre-Yves Gayraud
Czech Lion Awards بهترین فیلم خارجی زبان Cloud Atlas
Critics' Choice Awards[۷] بهترین طراحی لباس Kym Barrett and Pierre-Yves Gayraud
بهترین گریم Cloud Atlas برنده
Best Visual Effects نامزدشده
جایزه فیلم آلمان[۸][۹] Outstanding Feature Film گرنت هیل, Stefan Arndt, لاناi, Tom Tykwer, and اندی
جایزه جشنواره فیلم آلمان برای بهترین کارگردانی Lana Wachowki, Tom Tykwer, and Andy Wachowski
بهترین ویرایش Alexander Berner برنده
بهترین فیلمبرداری Frank Griebe and جان تول
بیشترین امتیاز Tom Tykwer, Johnny Klimek, and Reinhold Heil نامزدشده
بهترین طراحی صحنه و لباس Kym Barrett and Pierre-Yves Gayraud برنده
بهترین گریم Heike Merker, Daniel Parker, and Jeremy Woodhead
بهترین طراحی تولید Hugh Bateup and Uli Hanisch
بهترین موسیقی Markus Stemler, Lars Ginzel, Frank Kruse, Matthias Lempert, Roland Winke and Ivan Sharrock نامزدشده
جایزه بهترین فیلم از نظر تماشاگران آلمانی Cloud Atlas
جایزه رسانه‌ای گلد Outstanding Film - Wide Release
جوایز گلدن گلوب[۱۰] بهترین موسیقی Tom Tykwer, Johnny Klimek and Reinhold Heil
Houston Film Critics Society Awards[۱۱] بهترین فیلم Cloud Atlas
Best Original Score Tom Tykwer, Johnny Klimek and Reinhold Heil برنده
دستاورد فنی Cloud Atlas نامزدشده
بهترین موسیقی فیلم از نظر انجمن منتقدان موسیقی Film Score of the Year Tom Tykwer, Johnny Klimek, and Reinhold Heil
Best Original Score for a Fantasy/Science Fiction/Horror Film
Film Music Composition of the Year Tom Tykwer, Johnny Klimek, and Reinhold Heil for "The Cloud Atlas Sextet for Orchestra"
جایزه ایمیج Outstanding Actress in a Motion Picture Halle Berry
Online Film Critics Society Awards Best Adapted Screenplay Lana Wachowski, Tom Tykwer, and Andy Wachowski
Best Editing Alexander Berner برنده
Phoenix Film Critics Society Awards[۱۲] بهترین طراحی تولید Hugh Bateup and Uli Hanisch نامزدشده
بهترین جلوه ویژه Cloud Atlas
San Diego Film Critics Society Awards بهترین طراحی تولید Hugh Bateup and Uli Hanisch برنده
Satellite Awards[۱۳] بهترین ویرایش Alexander Berner نامزدشده
بهترین طراحی لباس Kym Barrett and Pierre-Yves Gayraud
بهتریت جلوه های ویژه Dan Glass, Geoffrey Hancock, and Stephane Ceretti
Saturn Awards[۱۴][۱۵] بهترین فیلم علمی تخیلی Cloud Atlas
بهترین ویرایش Alexander Berner برنده
بهترین طراحی تولید Hugh Bateup and Uli Hanisch نامزدشده
بهترین صحنه و لباس Kym Barrett and Pierre-Yves Gayraud
بهترین گریم Heike Merker, Daniel Parker, and Jeremy Woodhead برنده
St. Louis Gateway Film Critics Association بهترین فیلم برداری Frank Griebe and John Toll نامزدشده
بهترین جلوه ویژه Cloud Atlas
بهترین موسیقی Tom Tykwer, Johnny Klimek and Reinhold Heil
Washington D. C. Area Film Critics Association[۱۶] بهترین کارگردانی هنری Uli Hanisch and Hugh Bateup (production designers), Peter Walpole and Rebecca Alleway (set decoratorss) برنده
جایزه هنرمند جوان[۱۷] Best Performance in a Feature Film - Supporting Young Actress Ten and Under Raevan Lee Hanan نامزدشده

منابع

نقد بررسی

رمان « اطلس ابر » در سال 2004 در آمریکا منتشر شد و توانست موفقیتی بی نظیر برای نویسنده اش یعنی دیوید میچل به ارمغان بیاورد. « اطلس ابر » سومین 1کتابی بود که میچل آن را به رشته نگارش درآورده بود و در آن چندین داستان مختلف را روایت می کرد که همگی به طور مستقیم به یکدیگر ارتباط داشتند. جذابیت نگارشی و توصیفات و مفاهیم زیبایی که میچل در هنگام نوشتن این کتاب بکار گرفته بود، سبب شد تا وی جایزه ارزشمند بریتیش بوکز را از آن خود کند و این کتاب نیز تبدیل به یکی از پرفروش ترین های سال شد. پس از موفقیت جالب توجه کتاب « اطلس ابر » ، برادران واچوفسکی ( البته در آن زمان برادران بودند ولی الان باید به آنها خانم و آقای واچوفسکی گفت! ) که در آن دوران فیلم جدیدشان در مقام نویسندگی یعنی « کین مثل کین خواهی / V for Vendetta » به تازگی اکران شده بود، با جدیت تصمیم گرفتند تا نسخه سینمایی این کتاب که به نظر می رسید بسیار هم کار مشکلی باشد را هرطور که شده بسازند و برای اینکار با ناتالی پورتمن هم وارد مذاکره شده بودند. اما مراحل پیش تولید بسیار طولانی شد و چند سالی طول کشید تا خودِ واچوفسکی ها دوباره با جدیت به دنبال ساخت این فیلم بروند که در نهایت با حضور کارگردان سوم به نام تام تایکور، بالاخره فیلم در مرحله تولید قرار گرفت و حالا هم به اکران عمومی در آمده است.

« اطلس ابر » چندین داستان مختلف در بازه های زمانی متفاوت را به تصویر می کشد که همگی آن بطور مستقیم به یکدیگر مرتبط هستند. اولین داستان درباره یک برده ( دیوید جیاسی ) است که در سال 1849 بصورت مخفیانه وارد یک کشتی می شود و در آنجا با یک حقوقدان به نام آدام ( جیم استارگس ) که مخالف برده داری آشنا می شود و.. داستان بعدی مربوط به یک موسیقی ساز جوان به نام رابرت ( بن ویشاو ) است که در سال 1931 برای فراگیری موسیقی نزد یک استاد کهنه کار و بداخلاق به نام ویویان ( جیم برودبنت ) می آید و تمام زندگی اش را معط2وف ساخت قطعه ای به همراه استاد می کند اما در ادامه مشکلاتی بوجود می آید، سومین داستان مربوط به یک روزنامه نگار خانم به نام لویزا ری ( هالی بری ) است که در 1973 در شهر سان فرانسیسکوی آمریکا درگیر مسائل یک نیروگاه هسته ای و فسادهای موجود در آن می شود و زندگی اش به مخاطره می چراکه مدیر تاسیسات هسته ( هیو گرانت ) از جمله افرادی است که اصلاً دلش نمی خواد یک خبرنگار سر از کار مجموعه تحت امرش در بیاورد و هرکاری هم برای جلوگیری از دسترسی او به اطلاعات محرمانه انجام می دهد و... داستان بعدی در سال 2012 و در کشور انگلستان اتفاق می افتاد. این داستان مربوط به یک ناشر کتاب به نام تیموتی کاواندیش ( جیم برودبنت ) است که به نظر می رسد آسایشگاه سالمندان مقصد نهایی او برای زندگی باشد ، اما وی هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارد و قصد ندارد به این زودی ها در گوشه ای افتاده و منتظر مرگ باشد. داستان دیگر در سال 2144 اتفاق می افتد. در این سال دیگر خبری از برده داری سنتی نیست و بجای آن با استفاده از مهندسی ژنتیک اقدام به ساخت کارگر برای فعالیت های تولیدی ها می کنند. این انسانهای کلون شده تنها برای سرویس دادن به انسانها بوجود آمده اند و مشخصاً هیچ اطلاع دقیقی از زندگی که در بیرون از کارخانه ها و رستوران ها وجود دارد، ندارند. اما یکی از این تولیدات کلون شده به اسم سانمی 451 به دلیل اتفاقاتی که برایش رخ می دهد، با محیط بیرون از رستوران آشنا می شود و... آخرین داستان هم در سال 2321 رخ می دهد که در جریان آن یکی از آخرین بازماندگان تمدن پیشرفته انسانی به نام مرونیمن ( هالی بری ) از یک فرد محلی به نام زاخاری ( تام هنکس ) در خواست می کند تا به او برای فرستادن یک پیام به فضا برای کمک گرفتن از آنها برای نجات نسل بشر کمک کند. زاخاری علی رغم تمام خطرهایی که می داند می تواند زندگی او را نابود کند، به مرونیمن کمک می کند و...3

تماشای « اطلس ابر » همانند گوش سپردن به یک شعر زیبا در وصف انسانیت است. شاید بتوان گفت که « درخت زندگی » به کارگردانی ترنس مالیک، سال گذشته توانست به میزان قابل توجهی یک شعر زیبای انسانی را در قالب یک فیلم سینمایی به صنعت سینما هدیه کند و با آن نماهای خارق العاده از طبیعت، به خوبی حس زندگی را به تماشاگر منتقل کرد، اما « اطلس ابر » از جهات مختلف، یک اثر به شدت تاثیر گذار تر به نسبت « درخت زندگی » است. در « اطلس ابر » علناً نشانی از علائم سینمای عامه هالیوود به چشم نمی خورد و اینبار در اصل ما با مجموعه نقاشی هایی روبرو هستیم که با زبان هنر و حضور ستارگان مطرح هالیوود، متحرک شده و جان گرفته اند. شاید « اطلس ابر » در نگاه اول فیلمی خسته کننده و پیچیده به نظر برسد که سعی دارد با زبان عارفانه ، زیبایی های این جهان و تصمیمات درست و اشتباه انسانها را در قبال تغییرات این گیتی به تصویر بکشد، اما بدون شک اگر اهل هنر و زیبایی شناسی باشید، می توانید عاشق این فیلم باشید و از داستان یکدست و زیبایش لذت ببرید. در وهله اول این سوژه که تصمیم انسانها مسبب وضعیت زندگی فردای آنهاست، به شدت جذاب و هیجان انگیز تداعی می کند و قادر است تا تماشاگر سخت گیرش را مجاب به قبول این موضوع کند که قرار هست پس از تماشای فیلم تا مدتها به فکر فرو رود. البته تماشاگر ساده پسندتر صنعت سینما، بدون شک انتظار دارد این سوژه جذاب در فرمت رایج کنونی سینما به تصویر کشیده شود تا او راحت تر بتواند با آن4ارتباط برقرار کند که در این مورد باید متاسفانه عرض کنم که « اطلس ابر » به هیچ عنوان متعلق به بدنه سینمای هالیوود نیست و یک اثر کاملاً مستقل است. « اطلس ابر » اثری به شدت تکان دهنده برای آن دسته از مخاطبینی است که از جریان عامه سینما خسته شده اند و فیلمهای مستقل کم هزینه و اغلب با موضوعات محدود روابط انسانی هم این روزها آنان را راضی نمی کند. « اطلس ابر » اثری جاه طلبانه است که با بودجه ای هنگفت ساخته شده و اینبار تکنولوژی و جلوه های ویژه پر هزینه، به دور از دستان استودیوهای اغلب سلطه طلب و بی هنر هالیوود، مستقیماً در اختیار فیلمسازانی قرار گرفته که قصد داشته اند تصویری هنرمندانه از ارزش زندگی سالم را با تمام جزییات ممکن برای مخاطبین اصلی سینما که عاشقانه استعاره ها را دوست دارند، مجسم کنند.

هر کدام از 6 داستانی که در در بازه های متفاوت زمانی روایت می شوند،داستان زندگی یکی از ماهاست. یکی علیه ناعدالتی خروش می کند، یکی علیه نا ملایمتی های انسانی زمانه می ایستد و مرز می شکند، یکی جاه طلبی اش سبب تحریک خوی وحشی گری اش می شود، یکی از قالبی که برای او تعریف شده خارج می شود و دنیای پیرامونش را بسیار زیباتر از آنچه که برایش متصور می شدند می یابد و... باید بگویم که این 6 داستان متفاوت ( که البته باید بگویم جهش مداوم آنها به گذشته و آینده شاید کمی باعث گیج شدن مخاطب شود ) به بهترین نحو ممکن برای تماشاگر بازگو شده اند و مدت زمان 3 ساعته این فیلم نیز فرصت کافی را در اختیار سازندگان گذاشته تا شخصیت های داستان را با جزییات کامل به مخاطب معرفی کند. 6 داستانی که در « اطلس ابر » روایت می شوند، همگی دارای 5جزییات فراوان و مهمتر از همه، دارای نشانه هایی انسانی هستند که در لایه های زیرین فیلمنامه پنهان شده اند و سه کارگردان این فیلم در بهترین زمان ممکن یعنی وقتی که تماشاگران محو زیبایی های بصری فیلم شده اند، این پیامهای زیبای انسانی را به تماشاگر منتقل می کنند که در نوع خودش تاثیرگذار ترین روش به حساب می آید. جذاب ترین و البته طولانی ترین این اپیزودها مربوط به سانمی 451 هست که در سئول سال 2144 در یک حکومت دیکتاتوری اتفاق می افتد. در این اپیزود ما با افرادی مواجه می شویم که ضد سیستم رفتار می کنند و با رفتار خشنی هم مواجه می شوند، اما دنیای جدید آنها ( که شاید برای امروز من و شما بسیار ساده و کسل کننده باشد ) به قدری جذاب و هیجان انگیز است که آنها در آن غرق می شوند و کسی هم قادر به بازگردانی آنان به دخمه تعیین شده ای که پیش از این در آن زندگی می کردند نیست. این اپیزود به لطف فیلمنامه حساب شده و بازی عالی دو بازیگرانش ( دونا بای و جیم استارگس ) یکی از بهترین اپیزودهای این فیلم می باشد که ارزش فنی بسیار بالایی هم دارد.اما بدون شک تاثیر برانگیز ترین داستان فیلم، مربوط به اپیزود آخر یعنی داستان زاخاری و مرونیمن است که حرف های زیبای بسیار زیبایی در وصف انسانیت و لزوم توجه به زیبایی جهان و تصمیمات درست و یا غلط آنها بیان می کند. تام هنکس و هالی بری در این داستان بهترین حضور را در فیلم تجربه کرده اند و دیالوگ های پرمعنا و تاثیر برانگیز این دو نیز شاید تلنگری به نسل کنونی ما باشد که پیوسته در حال نابودی جهان به منظور راحتی کنونی اش است. در این اپیزود ما با ویرانه ای مواجه هستیم که مسبب اصلی بوجود آمدن آن، تصمیمات شاید کوچک امروزمان بوده که در نهایت منجر به خلق این فاجعه شده باشد.

ساخت یک فیلم خارج از 6بدنه هالیوود با این عظمت و جسارت، اتفاقی است که شاید تا سالها کسی جرئت به تصویر کشیدن مجدد آن را به خود ندهد. « اطلس ابر » مشخصاً هنری ترین فیلم سال است که علاوه بر فیلمنامه معنوی و جذابش، ارزش فنی بسیار بالایی هم دارد می تواند در چندین رشته از جمله « گریم ، فیلمبرداری ، صداگذاری و جلوه های ویژه » در فصل اهدای جوایز اسکار، حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. برای کسانی که حوصله لازم برای تماشای یک فیلم تماماً هنری را ندارند، « اطلس ابر » مطمئناً تجربه ای بسیار آزاردهنده و خسته کننده خواهد بود که در نهایت به گفتن جمله :« این دیگه چه مزخرفی بود!؟ » ختم خواهد شد! اما برای تماشاگرانی که علاقه وافری به تماشای نقاشی های طبیعی در قالب هنر هفتم دارند، تماشای « اطلس ابر » یک نعمت ارزشمند خواهد بود که شاید حتی با چندین و چند بار مشاهده دوباره آن هم  نتوان اشراف کاملی به آن پیدا کرد.

تاثیر برانگیزترین جمله فیلم به انتخاب من ، جمله ای است که سانمی آن را اینطور بیان می کند: « زندگی ما فقط مال خود ما نیست. از آغاز تولد تا زمان مرگ، ما به تصمیمات و رفتارهایی که انجام می دهیم وابسته هستیم. هر جنایت یا رفتار خوبی که در زندگی انجامش می دهیم، سبب می شود تا آینده ما برساس آن بنا شود »

1080
BRrip 1080p | mkv | 2.28 گیگابایت |

720
BRrip 720p | mkv | 1.35 گیگابایت |


ویکی پدیا

کلاود اطلس (به انگلیسی: Cloud Atlas) یا اطلس ابر محصول ۲۰۱۲ از آلمان فیلمی علمی تخیلی نوشته شده، تولید شده و کارگردانی شده توسط اندی و لانا واچوسکی و تام تیکور است. این فیلم اقتباسی از رمانی به همین نام از دیوید میچل است.

فیلم ارتباط، ویژگیها و شباهت انسان‌های مختلف رادر شش عصر متفاوت به تصویر می‌کشد. عبارت اطلس در میتولژی یونانیان نام یکی از گروه جباران است که با خدایان نافرمانی آغاز کردند، آنگاه خدایان اطلس را بدان کیفر دادند که آسمان را بر سر و شانه‌های خویش حمل کند و پرسیوس را بر وی رحمت آمد و او را بکوه‌هایی انتقال داد وکوه‌های مزبور همان جبال اطلس است که بدین سبب بنام وی خوانده شده است؛ و در قرن ۱۶ م؛ که در اروپا کتب جغرافیا با نقشه انتشار یافت صورت اطلس را بر پشت جلد کتب مزبور ترسیم کردند در حالی که کرهٔ زمین را حمل می‌کند و از آن پس کتب مشتمل بر نقشهٔ جغرافیا را اطلس خواندند.

داستان

فیلم شامل فیلمنامهای که از ۶ داستان مجزا در ۶ مقطع زمانی متفاوت نوشته شده است.

سال ۱۸۴۹… سفری بر امواج دریا؛ از جزایر اقیانوس آرام تا سان فرانسیسکو

سال ۱۹۳۶ کمبریج، شاهکار بدنام

سال ۱۹۷۳ سانفرانسیسکو- حقیقت پر هزینه

سال ۲۰۱۲ لندن – قتلی تأثیر گذار

سال ۲۱۴۴ سئول – انقلابی متفاوت

۱۰۶ سال پس از پایان دنیا – اینک آخر الزمان

نقدها

داستان تو در تو و فلسفی فیلم نقدهای متفاوتی را بر انگیخته است. برخی منتقدین فیلم را راوی و مبلغ اصول مدرنیسم و تمدن غرب می‌دانند: “موضوع و مضمون فیلم اطلس ابر دربارهٔ نضج و اصل مدرنیسم است. از این روست که در زمان‌ها و مکان‌هایی خاص رخ می‌دهد: اقیانوس آرام و سفرهای دریایی (با اشاره به داروین) در عصر روشنگری (رنسانس)، اسکاتلند و انگلستان خانهٔ رشنالیسم و مدرنیسم، آمریکای آرمان شهر (اوتوپیا) و کره جنوبی سرزمین فتح شده مدرنیسم.”[۱]

دیالوگ‌های منتخب

۱- زندگی‌هایمان برای خودمان نیستند، از شکم مادر تا لحظه مرگ به دیگران محدود هستیم، در گذشته و آینده؛ و با هر بدی و هر خوبی آینده‌مان رو از نو می‌سازیم.

۲- بیرون، دانه‌های برف روی سقف‌های سنگی می‌نشینند، مثل «سولزنیتسین» که توی ایالت «ورمنت» زجر می‌کشید، منم باید تو دوران تبعیدم سخت کار کنم، ولی برخلاف «سولزنیتسین»، نباید تنها باشم.

۳- آزادی، ارمغان پر سر و صدای تمدن ماست، اما فقط آنهایی که ازش بی‌بهره بودن، بیشترین آگاهی رو نسبت به آن داشته‌اند.

۴- باور را مثل عشق یا ترس، باید فهمید، همانطوری که نظریه نسبیت رو می‌فهمیم. دیروز زندگی من به یه سمت بود، امروز به یک سمت دیگر است، دیروز باور نمی‌کردم که هرگز بتوانم کاری را که امروز کردم انجام بدهم. نیروهایی که معمولاً زمان و مکان رو دگرگون می‌کنند، می‌توانند تصورمان از خودمان تغییر بدهند، این نیروها سال‌ها قبل از وجود ما شروع شدن و بعد ما ادامه خواهند داشت. زندگی و انتخاب‌هایمان مثل برخوردها درنظریه کوانتوم، لحظه به لحظه درک می‌شوند و اهمیت دارند. در هر مرحله، هر برخورد، می‌تواند ما را به مسیری دیگر سوق دهد.

۵- همه حد و مرزها قراردادی و منتظر تغییر هستند، همه قراردادها می‌توانند شکسته شوند، در صورتی که یک نفر بتواند این را بفهمد.

۶- توی این جهان یه نظم طبیعی وجود داره و کسایی که بخوان تغییرش بدن، عاقبت خوبی ندارن. این جنبش هیچ وقت به جایی نمی‌رسه و نابود می‌شه، اگه بهشون ملحق بشین، شما و تمام خانوادتون از هم دور می‌شین، بهترین حالت اینه که مثل یه پَری زندگی کنی که بهت سیلی و کتک می‌زنن. بدترین حالت اینه که سنگسار بشی یا به صلیب کشیده بشی؛ و برای چی؟ برای چی؟ مهم نیست چی کار می‌کنی، چون این کار بیشتر از یه قطره کوچیک تو اقیانوس بیکران نیست.

– آیا اقیانوس چیزی به جز تعداد زیادی قطره است؟

فهرست جوایز و نامزدی‌ها
مجری بخش جایزه نامزد(ها) نتیجه
Alliance of Women Film Journalists بهترین ویرایش Alexander Berner نامزدشده
Movie You Wanted to Love But Just Couldn’t Cloud Atlas
Art Directors Guild Awards[۴] بهترین طراحی تولید در فیلم فانتزی Hugh Bateup and Uli Hanisch
Austin Film Critics Association Awards[۵] بهترین فیلم Cloud Atlas
ده فیلم برتر برنده
بیشترین امتیاز تام تیکور, Johnny Klimek, and راینهولد هایل
Bavarian Film Awards Best Production استفان آرنت
Black Reel Awards Best Actress هلی بری نامزدشده
Boston Online Film Critics Association Awards[۶] ده فیلم برتر سال Cloud Atlas برنده
Central Ohio Film Critics Association بیشترین امتیاز Tom Tykwer, Johnny Klimek and Reinhold Heil نامزدشده
Chicago Film Critics Association بهترین ویرایش فیلم Alexander Berner
Costume Designers Guild Awards برترین فیلم فانتزی Kym Barrett and Pierre-Yves Gayraud
Czech Lion Awards بهترین فیلم خارجی زبان Cloud Atlas
Critics’ Choice Awards[۷] بهترین طراحی لباس Kym Barrett and Pierre-Yves Gayraud
بهترین گریم Cloud Atlas برنده
Best Visual Effects نامزدشده
جایزه فیلم آلمان[۸][۹] Outstanding Feature Film گرنت هیل, Stefan Arndt, لاناi, Tom Tykwer, and اندی
جایزه جشنواره فیلم آلمان برای بهترین کارگردانی Lana Wachowki, Tom Tykwer, and Andy Wachowski
بهترین ویرایش Alexander Berner برنده
بهترین فیلمبرداری Frank Griebe and جان تول
بیشترین امتیاز Tom Tykwer, Johnny Klimek, and Reinhold Heil نامزدشده
بهترین طراحی صحنه و لباس Kym Barrett and Pierre-Yves Gayraud برنده
بهترین گریم Heike Merker, Daniel Parker, and Jeremy Woodhead
بهترین طراحی تولید Hugh Bateup and Uli Hanisch
بهترین موسیقی Markus Stemler, Lars Ginzel, Frank Kruse, Matthias Lempert, Roland Winke and Ivan Sharrock نامزدشده
جایزه بهترین فیلم از نظر تماشاگران آلمانی Cloud Atlas
جایزه رسانه‌ای گلد Outstanding Film – Wide Release
جوایز گلدن گلوب[۱۰] بهترین موسیقی Tom Tykwer, Johnny Klimek and Reinhold Heil
Houston Film Critics Society Awards[۱۱] بهترین فیلم Cloud Atlas
Best Original Score Tom Tykwer, Johnny Klimek and Reinhold Heil برنده
دستاورد فنی Cloud Atlas نامزدشده
بهترین موسیقی فیلم از نظر انجمن منتقدان موسیقی Film Score of the Year Tom Tykwer, Johnny Klimek, and Reinhold Heil
Best Original Score for a Fantasy/Science Fiction/Horror Film
Film Music Composition of the Year Tom Tykwer, Johnny Klimek, and Reinhold Heil for “The Cloud Atlas Sextet for Orchestra”
جایزه ایمیج Outstanding Actress in a Motion Picture Halle Berry
Online Film Critics Society Awards Best Adapted Screenplay Lana Wachowski, Tom Tykwer, and Andy Wachowski
Best Editing Alexander Berner برنده
Phoenix Film Critics Society Awards[۱۲] بهترین طراحی تولید Hugh Bateup and Uli Hanisch نامزدشده
بهترین جلوه ویژه Cloud Atlas
San Diego Film Critics Society Awards بهترین طراحی تولید Hugh Bateup and Uli Hanisch برنده
Satellite Awards[۱۳] بهترین ویرایش Alexander Berner نامزدشده
بهترین طراحی لباس Kym Barrett and Pierre-Yves Gayraud
بهتریت جلوه های ویژه Dan Glass, Geoffrey Hancock, and Stephane Ceretti
Saturn Awards[۱۴][۱۵] بهترین فیلم علمی تخیلی Cloud Atlas
بهترین ویرایش Alexander Berner برنده
بهترین طراحی تولید Hugh Bateup and Uli Hanisch نامزدشده
بهترین صحنه و لباس Kym Barrett and Pierre-Yves Gayraud
بهترین گریم Heike Merker, Daniel Parker, and Jeremy Woodhead برنده
St. Louis Gateway Film Critics Association بهترین فیلم برداری Frank Griebe and John Toll نامزدشده
بهترین جلوه ویژه Cloud Atlas
بهترین موسیقی Tom Tykwer, Johnny Klimek and Reinhold Heil
Washington D. C. Area Film Critics Association[۱۶] بهترین کارگردانی هنری Uli Hanisch and Hugh Bateup (production designers), Peter Walpole and Rebecca Alleway (set decoratorss) برنده
جایزه هنرمند جوان[۱۷] Best Performance in a Feature Film – Supporting Young Actress Ten and Under Raevan Lee Hanan نامزدشده

نقد و بررسی فیلم Cloud Atlas

رمان « اطلس ابر » در سال 2004 در آمریکا منتشر شد و توانست موفقیتی بی نظیر برای نویسنده اش یعنی دیوید میچل به ارمغان بیاورد. « اطلس ابر » سومین کتابی بود که میچل آن را به رشته نگارش درآورده بود و در آن چندین داستان مختلف را روایت می کرد که همگی به طور مستقیم به یکدیگر ارتباط داشتند. جذابیت نگارشی و توصیفات و مفاهیم زیبایی که میچل در هنگام نوشتن این کتاب بکار گرفته بود، سبب شد تا وی جایزه ارزشمند بریتیش بوکز را از آن خود کند و این کتاب نیز تبدیل به یکی از پرفروش ترین های سال شد. پس از موفقیت جالب توجه کتاب « اطلس ابر » ، برادران واچوفسکی ( البته در آن زمان برادران بودند ولی الان باید به آنها خانم و آقای واچوفسکی گفت! ) که در آن دوران فیلم جدیدشان در مقام نویسندگی یعنی « کین مثل کین خواهی / V for Vendetta » به تازگی اکران شده بود، با جدیت تصمیم گرفتند تا نسخه سینمایی این کتاب که به نظر می رسید بسیار هم کار مشکلی باشد را هرطور که شده بسازند و برای اینکار با ناتالی پورتمن هم وارد مذاکره شده بودند. اما مراحل پیش تولید بسیار طولانی شد و چند سالی طول کشید تا خودِ واچوفسکی ها دوباره با جدیت به دنبال ساخت این فیلم بروند که در نهایت با حضور کارگردان سوم به نام تام تایکور، بالاخره فیلم در مرحله تولید قرار گرفت و حالا هم به اکران عمومی در آمده است.

« اطلس ابر » چندین داستان مختلف در بازه های زمانی متفاوت را به تصویر می کشد که همگی آن بطور مستقیم به یکدیگر مرتبط هستند. اولین داستان درباره یک برده ( دیوید جیاسی ) است که در سال 1849 بصورت مخفیانه وارد یک کشتی می شود و در آنجا با یک حقوقدان به نام آدام ( جیم استارگس ) که مخالف برده داری آشنا می شود و.. داستان بعدی مربوط به یک موسیقی ساز جوان به نام رابرت ( بن ویشاو ) است که در سال 1931 برای فراگیری موسیقی نزد یک استاد کهنه کار و بداخلاق به نام ویویان ( جیم برودبنت ) می آید و تمام زندگی اش را معطوف ساخت قطعه ای به همراه استاد می کند اما در ادامه مشکلاتی بوجود می آید، سومین داستان مربوط به یک روزنامه نگار خانم به نام لویزا ری ( هالی بری ) است که در 1973 در شهر سان فرانسیسکوی آمریکا درگیر مسائل یک نیروگاه هسته ای و فسادهای موجود در آن می شود و زندگی اش به مخاطره می چراکه مدیر تاسیسات هسته ( هیو گرانت ) از جمله افرادی است که اصلاً دلش نمی خواد یک خبرنگار سر از کار مجموعه تحت امرش در بیاورد و هرکاری هم برای جلوگیری از دسترسی او به اطلاعات محرمانه انجام می دهد و… داستان بعدی در سال 2012 و در کشور انگلستان اتفاق می افتاد. این داستان مربوط به یک ناشر کتاب به نام تیموتی کاواندیش ( جیم برودبنت ) است که به نظر می رسد آسایشگاه سالمندان مقصد نهایی او برای زندگی باشد ، اما وی هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارد و قصد ندارد به این زودی ها در گوشه ای افتاده و منتظر مرگ باشد. داستان دیگر در سال 2144 اتفاق می افتد. در این سال دیگر خبری از برده داری سنتی نیست و بجای آن با استفاده از مهندسی ژنتیک اقدام به ساخت کارگر برای فعالیت های تولیدی ها می کنند. این انسانهای کلون شده تنها برای سرویس دادن به انسانها بوجود آمده اند و مشخصاً هیچ اطلاع دقیقی از زندگی که در بیرون از کارخانه ها و رستوران ها وجود دارد، ندارند. اما یکی از این تولیدات کلون شده به اسم سانمی 451 به دلیل اتفاقاتی که برایش رخ می دهد، با محیط بیرون از رستوران آشنا می شود و… آخرین داستان هم در سال 2321 رخ می دهد که در جریان آن یکی از آخرین بازماندگان تمدن پیشرفته انسانی به نام مرونیمن ( هالی بری ) از یک فرد محلی به نام زاخاری ( تام هنکس ) در خواست می کند تا به او برای فرستادن یک پیام به فضا برای کمک گرفتن از آنها برای نجات نسل بشر کمک کند. زاخاری علی رغم تمام خطرهایی که می داند می تواند زندگی او را نابود کند، به مرونیمن کمک می کند و…

تماشای « اطلس ابر » همانند گوش سپردن به یک شعر زیبا در وصف انسانیت است. شاید بتوان گفت که « درخت زندگی » به کارگردانی ترنس مالیک، سال گذشته توانست به میزان قابل توجهی یک شعر زیبای انسانی را در قالب یک فیلم سینمایی به صنعت سینما هدیه کند و با آن نماهای خارق العاده از طبیعت، به خوبی حس زندگی را به تماشاگر منتقل کرد، اما « اطلس ابر » از جهات مختلف، یک اثر به شدت تاثیر گذار تر به نسبت « درخت زندگی » است. در « اطلس ابر » علناً نشانی از علائم سینمای عامه هالیوود به چشم نمی خورد و اینبار در اصل ما با مجموعه نقاشی هایی روبرو هستیم که با زبان هنر و حضور ستارگان مطرح هالیوود، متحرک شده و جان گرفته اند. شاید « اطلس ابر » در نگاه اول فیلمی خسته کننده و پیچیده به نظر برسد که سعی دارد با زبان عارفانه ، زیبایی های این جهان و تصمیمات درست و اشتباه انسانها را در قبال تغییرات این گیتی به تصویر بکشد، اما بدون شک اگر اهل هنر و زیبایی شناسی باشید، می توانید عاشق این فیلم باشید و از داستان یکدست و زیبایش لذت ببرید. در وهله اول این سوژه که تصمیم انسانها مسبب وضعیت زندگی فردای آنهاست، به شدت جذاب و هیجان انگیز تداعی می کند و قادر است تا تماشاگر سخت گیرش را مجاب به قبول این موضوع کند که قرار هست پس از تماشای فیلم تا مدتها به فکر فرو رود. البته تماشاگر ساده پسندتر صنعت سینما، بدون شک انتظار دارد این سوژه جذاب در فرمت رایج کنونی سینما به تصویر کشیده شود تا او راحت تر بتواند با آنارتباط برقرار کند که در این مورد باید متاسفانه عرض کنم که « اطلس ابر » به هیچ عنوان متعلق به بدنه سینمای هالیوود نیست و یک اثر کاملاً مستقل است. « اطلس ابر » اثری به شدت تکان دهنده برای آن دسته از مخاطبینی است که از جریان عامه سینما خسته شده اند و فیلمهای مستقل کم هزینه و اغلب با موضوعات محدود روابط انسانی هم این روزها آنان را راضی نمی کند. « اطلس ابر » اثری جاه طلبانه است که با بودجه ای هنگفت ساخته شده و اینبار تکنولوژی و جلوه های ویژه پر هزینه، به دور از دستان استودیوهای اغلب سلطه طلب و بی هنر هالیوود، مستقیماً در اختیار فیلمسازانی قرار گرفته که قصد داشته اند تصویری هنرمندانه از ارزش زندگی سالم را با تمام جزییات ممکن برای مخاطبین اصلی سینما که عاشقانه استعاره ها را دوست دارند، مجسم کنند.

هر کدام از 6 داستانی که در در بازه های متفاوت زمانی روایت می شوند،داستان زندگی یکی از ماهاست. یکی علیه ناعدالتی خروش می کند، یکی علیه نا ملایمتی های انسانی زمانه می ایستد و مرز می شکند، یکی جاه طلبی اش سبب تحریک خوی وحشی گری اش می شود، یکی از قالبی که برای او تعریف شده خارج می شود و دنیای پیرامونش را بسیار زیباتر از آنچه که برایش متصور می شدند می یابد و… باید بگویم که این 6 داستان متفاوت ( که البته باید بگویم جهش مداوم آنها به گذشته و آینده شاید کمی باعث گیج شدن مخاطب شود ) به بهترین نحو ممکن برای تماشاگر بازگو شده اند و مدت زمان 3 ساعته این فیلم نیز فرصت کافی را در اختیار سازندگان گذاشته تا شخصیت های داستان را با جزییات کامل به مخاطب معرفی کند. 6 داستانی که در « اطلس ابر » روایت می شوند، همگی دارای جزییات فراوان و مهمتر از همه، دارای نشانه هایی انسانی هستند که در لایه های زیرین فیلمنامه پنهان شده اند و سه کارگردان این فیلم در بهترین زمان ممکن یعنی وقتی که تماشاگران محو زیبایی های بصری فیلم شده اند، این پیامهای زیبای انسانی را به تماشاگر منتقل می کنند که در نوع خودش تاثیرگذار ترین روش به حساب می آید. جذاب ترین و البته طولانی ترین این اپیزودها مربوط به سانمی 451 هست که در سئول سال 2144 در یک حکومت دیکتاتوری اتفاق می افتد. در این اپیزود ما با افرادی مواجه می شویم که ضد سیستم رفتار می کنند و با رفتار خشنی هم مواجه می شوند، اما دنیای جدید آنها ( که شاید برای امروز من و شما بسیار ساده و کسل کننده باشد ) به قدری جذاب و هیجان انگیز است که آنها در آن غرق می شوند و کسی هم قادر به بازگردانی آنان به دخمه تعیین شده ای که پیش از این در آن زندگی می کردند نیست. این اپیزود به لطف فیلمنامه حساب شده و بازی عالی دو بازیگرانش ( دونا بای و جیم استارگس ) یکی از بهترین اپیزودهای این فیلم می باشد که ارزش فنی بسیار بالایی هم دارد.اما بدون شک تاثیر برانگیز ترین داستان فیلم، مربوط به اپیزود آخر یعنی داستان زاخاری و مرونیمن است که حرف های زیبای بسیار زیبایی در وصف انسانیت و لزوم توجه به زیبایی جهان و تصمیمات درست و یا غلط آنها بیان می کند. تام هنکس و هالی بری در این داستان بهترین حضور را در فیلم تجربه کرده اند و دیالوگ های پرمعنا و تاثیر برانگیز این دو نیز شاید تلنگری به نسل کنونی ما باشد که پیوسته در حال نابودی جهان به منظور راحتی کنونی اش است. در این اپیزود ما با ویرانه ای مواجه هستیم که مسبب اصلی بوجود آمدن آن، تصمیمات شاید کوچک امروزمان بوده که در نهایت منجر به خلق این فاجعه شده باشد.

ساخت یک فیلم خارج از بدنه هالیوود با این عظمت و جسارت، اتفاقی است که شاید تا سالها کسی جرئت به تصویر کشیدن مجدد آن را به خود ندهد. « اطلس ابر » مشخصاً هنری ترین فیلم سال است که علاوه بر فیلمنامه معنوی و جذابش، ارزش فنی بسیار بالایی هم دارد می تواند در چندین رشته از جمله « گریم ، فیلمبرداری ، صداگذاری و جلوه های ویژه » در فصل اهدای جوایز اسکار، حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. برای کسانی که حوصله لازم برای تماشای یک فیلم تماماً هنری را ندارند، « اطلس ابر » مطمئناً تجربه ای بسیار آزاردهنده و خسته کننده خواهد بود که در نهایت به گفتن جمله :« این دیگه چه مزخرفی بود!؟ » ختم خواهد شد! اما برای تماشاگرانی که علاقه وافری به تماشای نقاشی های طبیعی در قالب هنر هفتم دارند، تماشای « اطلس ابر » یک نعمت ارزشمند خواهد بود که شاید حتی با چندین و چند بار مشاهده دوباره آن هم  نتوان اشراف کاملی به آن پیدا کرد.

تاثیر برانگیزترین جمله فیلم به انتخاب من ، جمله ای است که سانمی آن را اینطور بیان می کند: « زندگی ما فقط مال خود ما نیست. از آغاز تولد تا زمان مرگ، ما به تصمیمات و رفتارهایی که انجام می دهیم وابسته هستیم. هر جنایت یا رفتار خوبی که در زندگی انجامش می دهیم، سبب می شود تا آینده ما برساس آن بنا شود »

Cloud Atlas Cloud Atlas Cloud Atlas Cloud Atlas Cloud Atlas Cloud Atlas Cloud Atlas








دیدگاه کاربران :



وارد کردن دیدگاه